10 Aralık 2013 Salı

SSM'deki Anish KAPOOR

Sakıp Sabancı Müzesi'nde birçok sergiye gittim, ama Dali de dahil bu kadar soyut olanını görmemiştim sanırsam. Bir heykeltıraş olarak objeleri sınamak, optik illüzyonlar yaratmak, hem çok sade hem de çok komplike olmanın sözlük anlamı gibiydi sergi. Bir sanat eserinin en temel özelliği bakana göre anlamların değişmesi, yani birçok anlamı içinde barındırması ise Anish KAPOOR bunu çok çok iyi yapmış. 

En popüler eserlerden biri SARI. Hani şu herkesin önünde durarak "Profile Picture" yaptığı (ben de yaptım, yanlış anlaşılmasın kimseyi eleştirmiyorum :)) sarı zeminden bahsediyorum en basit ifadeyle! Aslında sergide fotoğraf ile kesinlikle ifade edilemeyecek yüzeyler söz konusu... Bir odanın duvarını kaplayacak kadar büyük sarı bir cam elyafın tam ortasındaki derinliği kesin çıplak göz ile görmek lazım. Renklerin kullanımı, kullanılan malzemelerin çeşitliliği, objelere ilk bakıldığında kesinlikle size bir çağrışım yapması ama aynı zamanda da yeni, özgün, saf bir şey görmüş gibi hissettirmesi... Ne yalan söyleyeyim bu soyutluğun işaret ettiği mitolojik, politik, felsefik tüm mesajları aldım asla diyemem. Ama hemen girişteki GÖK AYNA, bana göreceğim objelerin, fikirlerin basit ama manidar olacağını hissettirdi. İç bükey aynaya baktığımda gökyüzünün, hemen arkamdaki köşkün, biz dahil her şeyin içinde olduğunu gördüm. Anish çok basit bir düzenekle koskoca dünyayı, deneyimleyen kişi de dahil, insanın gözünün önüne seriyor aslında! Sana önce seni ve dünyanı gösteriyor basit iç bükey bir yüzeyle, dahice!... Sonrasında da sergiyi asla bir şey anlamak için değil objeleri deneyimlemek için gezdim. İnsanda inanılmaz bir dokunma içgüdüsü uyandırıyor. Bir iki kere yeltendim ama uyarı yedim... Dokunmak yasak, neyse ki fotoğraflamak serbestti :) Koyu cam elyafı kullanılarak oluşturulan iç bükey bir yüzey olan BENİM BEDENİM, SENİN BEDENİN adlı eserini gözlemek için mesela kesinlikle önünde yürümeniz, esere farklı açılardan bakmanız lazım. Hele ki tam ortadan baktıkça içe doğru gömülmüş alanın içine doğru çekiliyormuş gibi hissediyorsunuz. Hipnotize edici bir etkiden bahsediyorum... Tabi bunlar benim deneyimlerim :)

Fotoğrafla anlatılmaz dedim ama bir iki paylaşım yapayım:

SARI, Canon 550 D

GÖK AYNA, Kali, Canon 550 D

BENİM BEDENİM SENİN BEDENİN
EJDERHA, Kali, Canon 550 D

Daha önce hiç bir yerde sergilenmemiş bazı eserler de dahil olmak üzere 5 Ocak'a kadar bu sergiyi gezebilirsiniz. Daha fazla bilgi için buyurun buradan yakın.

Sevgili sergidaşıma teşekkürler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder